فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 4 (زمستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید مرادی* صفحات 7-20

    دکتر محمد الطالبی (متولد 1921م. تونس) متفکر و محقق برجسته جهان عرب, دکتر در رشته تاریخ, استاد و رییس سابق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تونس است. وی صاحب پژوهش ها و آثار متنوع و فراوانی در تاریخ اسلام (عصر میانه), مسایل اسلامی معاصر و موضوع گفت وگوی اسلام و مسیحیت است. بیش تر آثار وی به زبان فرانسوی است و برخی از این آثار, به وسیله دیگران, به عربی ترجمه شده است. آن چه از پی میآید بخش عمده گفت وگوی مجله مقدمات, ((المجله المغاربیه کتاب)) وابسته به اتحادیه نویسندگان مغرب با دکتر الطالبی است.

  • مونتگمری وات*، علی ناظمیان فرد صفحات 21-31

    برای بررسی دقیق تاریخی, فرهنگی, اجتماعی و سیاسی عربستان پیش از اسلام لازم است زندگی بدویان و باده نشینان را در چند مورد مطالعه نمود: 1 منابع: به اشعار عرب قبل از اسلام و تفسیری که از آن ها باقی مانده و ضرب المثل های آنان استناد می شود. 2 تاریخ: زندگی یکجانشینان و صحراگردان که اغلب به غارت و بعضا به تجارت می پرداختند مطرح می شود. 3 روابط سیاسی: به ساختار قبایل عرب پیش از اسلام که کمتر به آن توجه شده, می پردازد. 4 دورنمای اخلاقی: به جهت ویژگی خاص صحرا, برخی خصوصیات از جمله وفاداری, جوانمردی و... مورد ستایش اعراب قرار داشت. 5 مذهب: آیین هایی در میان عرب وجود داشت که هر یک در معبد ویژه ای انجام می شد, اگر چه این آیین ها در زندگی بدویان اهمیت مذهبی اندکی داشتند.

  • نعمت الله صفری فروشانی* صفحات 32-71

    گرچه کتب تاریخ نگاری, طبقات نگاری را یکی از اصیل ترین انواع و شعب تاریخ نگاری مسلمانان به شمار میآورند, اما در کمتر نوشته تاریخ نگاری می توان از مبانی و مبادی این شعبه سراغ گرفت تا آن جا که حتی تعریف مفهوم محوری ((طبقه)) را در این کتب نمی توان یافت. از سوی دیگر, مقایسه حجم فراوان کتب طبقات نگاری در رشته های مختلف با حجم بسیار اندک مباحث مقدماتی این فن, چهره ای ناهمگون از آن را به نمایش می گذارد و با مراجعه به همین مباحث اندک, این نکته آشکار می گردد که این حدیث شناسان بودند که به جهت نیاز مبرم خود به چنین مباحثی, اقدام به طرح مبانی و مبادی طبقات نگاری, همچون تعریف طبقات و فواید و اشکالات آن نمودند. نوشته حاضر بررسی این مباحث را به همراه مباحثی همچون سبک های مختلف طبقات نگاری و پیشینه نگارش درباره مبادی طبقات نگاری به عهده گرفته است.

  • حسین ایزدی* صفحات 72-85
    در دوره خلافت خلیفه دوم, مسلمانان که هدف فتح ایران را در سر داشتند, به دنبال محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران, از نظر آب و هوایی, مطلوب ساکنین جزیره العرب باشد; از این رو سعدبن ابی وقاص پس از مکاتبه با خلیفه دوم, به سلمان فارسی و حذیفه بن الیمان مإموریت داد تا به دنبال محلی مناسب جهت اسکان خود و گله شترانشان باشند. در پی این مإموریت, منطقه ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی حیره انتخاب گردید, که بعدها کوفه نامیده شد, و این اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام, به وسیله مسلمانان ساخته شد.
  • فاطمه جان احمدی* صفحات 86-142

    آن چه فرا رو دارید مقاله ای است با عنوان: ((بررسی تاریخ ترجمه در دوره اول خلافت عباسیان)) در این مقاله نگارنده تلاش دارد تا ضمن معرفی هرچه بهتر و دقیق تر نهضت بزرگ علمی جهان اسلام نهضت ترجمه تلاش های راستین محققان طراز اول و دانشوران سازنده آن دوره را بیان نماید. در این عرصه به برخی ویژگی های فرهنگی عصر زرین فرهنگ و تمدن اسلامی نیز اشاره خواهد شد. در این مقاله به بررسی موارد ذیل خواهیم پرداخت: 1 آغاز نخستین حرکت علمی مسلمانان و معرفی اولین بنیان گذاران آن در عصر اموی. 2 نهضت ترجمه در عصر طلایی عباسیان. 3 نهضت ترجمه در اندلس و دلایل توجه مسلمانان به ترجمه آثار پیشینیان. 4 روش های مترجمان در ترجمه نصوص و متون کهن. در پایان, نتایج و پیآمدهای نهضت ترجمه را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • محمدعلی رنجبر* صفحات 143-185

    خیزش مشعشعیان در منطقه جنوب بین النهرین و خوزستان, به رهبری سیدمحمدبن فلاح (متوفای 870ه') شکل گرفت و حکومت مستقل شیعه, به مرکزیت حویزه ایجاد شد. تا کنون, مطالب قابل توجهی از زندگی و روند فعالیت های آغازین سیدمحمدبن فلاح, در جهت رهبری مشعشعیان, همچون سایر ابعاد خیزش وی, به رشته تحریر در نیامده است. در این نوشتار, تلاش می شود بر اساس منابع اصیل موجود, مراحل مختلف اقدامات وی که به شکل گیری و استقرار مشعشعیان انجامید تبیین گردد. هرچند در پی گیری سیر حوادث, پاره ای از ابعاد فکری و اجتماعی جنبش مشعشعیان بازگو می شود, اما غرض اصلی, نه بررسی ماهیت فکری و اجتماعی آن جنبش, که ارایه گزارشی منسجم, منظم و مبتنی بر نقد منابع, از روند فعالیت های سیدمحمدبن فلاح, به عنوان آغازگر و راهبر مشعشعیان, تا مرحله اعلام موجودیت اعتقادی وی می باشد.

  • سیاوش یاری، پرویز باقری، ابوذر خیری* صفحات 186-207
    امروزه آسیای مرکزی متشکل از پنج جمهوری مستقل قزاقستان, قرقیزستان, ازبکستان, ترکمنستان و تاجیکستان می باشد. این منطقه دارای منابع طبیعی و موقعیت تجاری فوق العاده ای است و در قدیم محل عبور جاده ابریشم بوده است. مسلمانان در این منطقه تحولات مهمی به وجود آورده و ضمن ایجاد مراکز علمی, مساجد زیادی بنا کرده و به امور مذهبی روی آوردند. اما از اواسط قرن شانزدهم میلادی که روس ها بر این منطقه تسلط یافتند, مبارزه با اسلام و مسلمانان را آغاز کردند و این روند پس از حاکمیت کمونیست ها, شدت بیشتری یافت و منجر به تخریب مساجد و مراکز مذهبی شد. ولی بعد از به قدرت رسیدن گورباچف, اوضاع دگرگون شد و فعالیت های مذهبی مسلمانان از نو آغاز گردید و صدها مسجد جدید ساخته شد. این نوشتار به تجدید حیات اسلام در آسیای مرکزی بعد از طی این دوره می پردازد.
  • حسن حضرتی* صفحات 208-218

    نقد و معرفی کتاب نام کتاب: مکتب های تاریخی و تجدد گرایی تاریخ. مولف: دکتر عزت الله رادمنش. ناشر: انتشارات موسسه فرهنگی پیک ستاره دانش. نوبت چاپ: اول اردیبهشت 1379. تیراژ: 3000 جلد. قیمت: 1550 تومان.

|
  • Majid Moradi * Pages 7-20

    Dr. Mohammad al. Talebi (born in Tunis in 1921 A.D.) is a famous scholar and thinker of the Arab world, he received his doctor's degree in history and is a professor in history. He has been the former dean of literature and social sciences college in Tunis university. He has done many researches and has written various books on the history of Islam the middle age), the Islamic contemporary subjests and the dialogue) between Islam and christianity. Most of his works are in French and some of them are translated, by others, into Arabic. The pollowing is the main part of the Moqadamat magazine's dialogue, which is affiliated to Maqreb's writers union, with Dr. al. Talebi

  • Mont Gomary Watt *, Ali Nademianfard Pages 21-31

    P.H.D Student in History. In order to have an exact historical, cultural and political study of Arabia before the advent of Islam It's necessary to study the Bedouin and nomads' lives in the following cases. sources: The Pre.Islamic Arabs' poems and the interpretation and .1 proverbs which are remained of them will be used. History: The lives of inhabitants and desert dwellers whose job .2 was often plundering and sometimes trading will be studied. Political relations: The structure of Pre-Islamic Arab which is not .3 considered by others will be studie. moral perspective: For the reason of desert special circumstances .4 some of the characteristics like faithfulness, manliness and etc. are admired by Arabs. Religion: There were some religions among Arabs that each of .5 them was performed in a special temple, though these religions didn't have great importance in the Bedouins' lives.

  • NeMatollah Safari Forushani * Pages 32-71

    P.H.d Student in History of civilization and Islamic Nation. Although the historiographical books believe that biograhpical historiography (put the people in different social classes for historical studies) is one of the most uthentic kinds and branches of Muslims' historiography, but we can not find, easily, the trace of this branch in historiographical books. And even we can not find the fundamental concept of class in these books. On the other hand, the comparison of the numerous volume of books in biographical historiography in different fields with very few preliminary discussion volume of this field, is considerable, and give it a heterogeneous from. By reffering to the same inconsiderable discussion, it becomes clear that traditionists (the people who were expert in recognizing the diffetent kinds of traditions) because of their essential need designed the discussion of principles and foundations of biographical historiography like the defenition and the advantages and disadvantages of it. The present article which we can hardly find any analogous for it, studies these subjects alongside the other subjects like different styles of biographical historiography and the background of works about the foundation of biogrphical historiography.

  • Hosein Izadi * Pages 72-85
    In the period of the second caliph the Muslims whose goal was to conquer Iran, were seeking a place that in addition of being near to Iran could be a proper place from the aspect of weather for the inhabitants of Arabian peninsula. For this reason after writing a letter to the second caliph, sa'd b. Abivaqqas gave a mission to Persian Salman and Hadighat b. yaman to find a proper place for their own and their camel herds. Following this mission a region on the East Coast and near the ancient city of Hireh, which later called kufa, was chosen, and this was the first city that the Muslims built it after the appearance of Islam
  • Fattemeh Janahmadi * Pages 86-142

    The present text is an article under the title of: "The study of the translation's history during the first period of Abbasid's caliphate". By this article the writer tries to describe the true efforts of the first-rank researchers and scholars while introducing the great scientific movement of the Islam world - traslation movement - in the best from and best quality with all of the deteails. By this article the author, also, mentions to some of the cultural characteristics of the golden age of Islamic civilization. By this article the follouwing cases will be studied: The beginning of Muslims' scientific movement and introducing .1 its first founders in the age of Abbassids. Translatron movement in the age of Abbasids. .2 The translation movement in Andulus and the reasons of .3 Muslims' attention to translating the former writers works. The translators methods in translating the old texts. .4 Finally the conclusions and the effects of translation movement will be studie.

  • MohammadAlli Ranjbar * Pages 143-185

    Member of the teaching staff in Yazd university. The Musha'sha'ids'uprising in south region of Mesopotamia and Khoozestan was performed under the sayyid Mohammad b.Falah's leadership (died in 870 A.H.) and then shiite's centeral government under the centerality of Hoveizeh was established. Until now, we don,t have considerable works about sayyid Mohammad b.Falah's life and his initial activites for guiding Musha'sha'ids, like the other aspects of his movement. By this article, according to the present authentic sources, it will be tried to explaine the different stages of his efforts which led to formation and establishment of Musha'sha'ids. Although during the process of events some intellectual and social aspects of Musha'sha'ids uprising will be expressd, but the main purpose is giving a regular and organized record according to criticizing the sources,not studying the intellectual and social nature of that movement. This purpose will be provided through following the process of sayyid Mohammad b.Falah's activities as the founder and leader of Musha sha ids.

  • Siyavash Yari, Parviz Bagheri, Abuzar Khairi * Pages 186-207
    Nowadays centeral Asia consists of five following independent republics: Kazakhstan, Kirghizia, Uzbekistan, Turkmenistan and Tajikstan. This part of the world enjoys an extraordinary situation and natural resources and in the ancient times has been the route of SilK ROAD. the Muslims in this region caused important changes and while making the scientific centers, established many mosques and engaged in the religious affairs. But from the middle of the sixteenth century that the russians dominated this region, they began to fight with Islam and Muslims and this procedure intensified after the domination of commulnists and led to the destruction of the mosques and religious centers. But when president Gorbachev occupied the authority, the circumastances changed completely and the Mushims' religious activities began again and hundreds mosques were built again. This article discuss about the revival of Islam in Centeral Asia after this period